Digitalbyrå Rebla hjälper sina kunder med webbprogrammering, digital effektivisering, digital marknadsföring, wordpress och UX

Hur ska du agera på LinkedIn

LinkedIn växer i betydelse var dag och är redan ett livsavgörande verktyg i vissa branscher. Vem du och ditt företag är på LinkedIn har stor betydelse. Här är några råd värda att lyssna till.

Bra att göra:

  1. Profilbild

En profilbild på LinkedIn bör vara professionell och i stil med en bild du hade haft i ditt CV. En profil på LinkedIn med profilbild får i genomsnitt dessutom 14 gånger fler besökare, än en profil utan bild.

  1. Var professionell

Prata inte om någonting som inte är business-relaterat. Dela inte heller inlägg som inte på något sätt har en koppling till din verksamhet eller yrkesroll.

  1. Vårda dina kontakter

Ansträng dig för att ha en god relation till dina kontakter. Gilla och kommentera till exempel deras inlägg, eller gratulera till en ny tjänst eller utmärkelse.

  1. Ha en öppen kontaktlista

Håll din kontaktlista öppen för dina kontakter. Håller du den istället stängd kan kontakter få uppfattningen om att du endast nätverkar för egen vinst.

  1. Svara på meddelanden

Behandla LinkedIn-meddelanden likt din mail. Att svara inom 1-2 dagar är helt okej men längre väntan än så bör det inte vara.

Dåligt att göra:

  1. Spamma inte dina kontakter

Undvik att lägga upp mer än en post per dag.

  1. Kritisera och kommentera inte negativt

LinkedIn-grupper är bra forum för att skapa nya kontakter, men om du kommer in med negativitet kommer det nog inte riktigt gå så smidigt fram.

  1. Posta inte bara inlägg som du vinner något av

På LinkedIn ska du akta dig för att vara för “säljig”. En bra regel är att fylla dina inlägg med 80% information och kunskap som du bjuder på och resterande 20% kan handla om företaget eller produkten.

  1. Behandla inte LinkedIn som Facebook

Det är viktigt att lära sig rätt etikett för rätt forum. Med andra ord är det ingen på LinkedIn som vill veta vad du åt till lunch.

  1. Blanda inte ihop kvantitet med kvalitet

Bara för att du delar och postar mycket är de tinte säkert att det är bra. Dela hellre mer sällan och bra innehåll än mycket och ovesäntligt.