Lista på sociala medier som Rebla använder och varför

Vem orkar uppdatera alla sociala medier med unikt material anpassat för just den kanalen? Det krävs i så fall en heltidsanställd – pengar det troligen inte är värt. Vilka sociala medier som det lönar sig att arbeta med är förstås olika beroende på vilken målgrupp du vill nå och varför. Här är vår lista på vilka sociala medier vi använder och varför.

  1. LinkedIn – Här är vi aktiva. På Reblas LinkedIn-sida postar vi inlägg från vår Nyhetssida på hemsidan samt gör statusuppdateringar anpassade enkom för LinkedIn. Vi anställda på Rebla gillar och delar andras inlägg. Ibland deltar vi i diskussioner med relevanta ämnen. Vi är medlemmar i grupper som passar vår kompetensprofil. Genom LinkedIn vill vi nå ut med vår kompetens och dela vårt kunnande.
  2. Instagram – Rebla är aktiva på instagram främst ur rekryteringssyfte. Det är ett fantastiskt sätt att visa upp vilka vi är och stämningen på företaget. Vi får ständigt spontanansökningar från personer som har sett oss på instagram och därför vill jobba hos oss. Många av våra kunder följer oss också på instagram och vi tycker det är kul att de också får se vår lekfulla sida.
  3. Slack – På Slack har vi en ”Whatever” kanal där vi postar oviktiga roligheter internt på företaget. Mycket aktivitet på fredagarna.
  4. Facebook – Rebla är inte särskilt aktiva på Facebook men vi postar alltid nyhetsinlägg från hemsidan. Vi är också medlemmar i vissa grupper där vi främst lyssnar på konversationen för att lära oss mer om olika målgrupper som vi vill nå ut till.

Tidigare använde Rebla Twitter. När vi deltog i ett större evenemang, twittrade vi under evenemangets hashtag. Vi tyckte emellertid inte det gav så mycket och har därför avslutat vårt twitterkonto.

Vilka medier använder ni? Och varför? Hör gärna av er med en kommentar!